Ellef Prestsæter og Karin Nygård (red.):
«
Rett Kopi dokumenterer fremtiden»
(Anmeldt i Dagbladet, 29/7/07)




Rikholdig og leservennlig om lite omtalt kunstnerisk praksis.


Tidsskrift: Floraen av tidsskrifter med rot i Universitetet i Oslo er stor og variert, med Bøygen blant de mer kjente titlene. Få av dem klarer å gjøre seg bemerket utenfor Blindern. Rett Kopi, løselig tilknyttet litteraturvitenskap- og estetikkstudiene, bør bli et av årets unntak. Bladet var tidligere et filosofitidsskrift, men har skiftet redaksjon og ham og tar nå for seg kunst, litteratur og estetikk. De to som står bak er masterstudenter, men bladet er intet elevarbeid. Redaktørene legger for dagen resultatet av et omfattende og
samvittighetsfullt forskningsarbeid over sitt tema: manifestet. Sjangeren defineres gjerne som en bevegelses programerklæring eller annonsering av sin visjon.


Variert. Hoveddelen av bladet er en samling slike manifester, flere av dem i norsk oversettelse for første gang, som F.T. Marinettis futuristiske manifest (1909). Manifestet kan være politisk,
men også kan det utgjøre en kunstnerisk praksis, som i denne samlingen.
Rett Kopi er forbilledlig innbydende disponert: først får vi manifestene. Så følger en samling sluttnoter, hver og én knyttet opp til et visst manifest, av et svært kompetent knippe fagfolk: kunstkritiker Ina Blom har skrevet om Tristan Tzaras dadamanifest, salige Gertrude Steins «Marry Nettie» handler selvsagt om Marinetti - og det unge, norske designkollektivet Yokolands visuelle «note» er inspirert av futuristen Boccioni.


Vakker form. I en mindre del har man samlet syv tyngre, teoretiserende artikler av litteraturprofessor Marjorie Perloff, filosof Sven-Olov Wallenstein og andre. Disse er nyskrevne på oppdrag for utgivelsen. Bak i heftet blir det lettlest igjen, med enquête om hvorvidt framtida kan dokumenteres (kurator Hans Ulrich Obrist og filosof Éric Alliez er blant de utenlandske størrelsene som svarer) og en uformell «ordliste». Designer Kristin Bø skal ha ros for sin demonstrasjon av hvor mye formgivningen betyr for opplevelsen av et skriftlig
materiale. For det er mer ved jobben til en tidsskriftdesigner enn å skape et dekorativt ytre: Bøs ryddige, rene stil guider øyet og gjør det til tider krevende materialet håndterlig.

Besøk Rett Kopi.