Tegn, saks, papir
(Kunstkritikk.no 31/1/07)
Vibeke Tandberg:
«The Waste Land»
Galleri c/o – Atle Gerhardsen, Berlin.
12 januar – 17 februar 2007.
Vibeke Tandbergs nyeste utstilling, The Waste Land, åpnet nylig i Berlin. Her har T.S. Eliots kanoniske dikt ved samme navn fått en uslepen omarbeidelse: de som så Tandbergs nest nyeste, vil vite at fotografen ikke lenger er fotograf, men har tatt saksen fatt.
Vibeke Tandbergs kunstnerskap har tatt en interessant, ny retning de siste par årene. Fra å jobbe med subtil fotomanipulering med seg selv som modell, har hun nå lagt ned kameraet og begynt å dissekere bøker og aviser, for så å vise frem resultatet i form av collager. Sist var det et eksemplar av avisen The International Herald Tribune som ble klippet i biter. Mange fikk sikkert med seg utstillingen Monday, January 2, 2006 på Galleri MGM i Oslo i fjor. Også i Reading the newspaper without hands på galleriet Klosterfelde her i Berlin året før var det IHT som var materiale.
(...)
Legoslott/ ikeaseng. Tandberg tar makten fra ordene og reduserer dem til visuelle byggeklosser, figurer. Som legoslottet når vi åpner esken for første gang: det er ennå ikke noe slott, bare gjennomsiktige plastposer med biter. Røde her, blå der. Små i én pose, store i den neste. Ikeasengen ditto: den er på ingen måte en seng, bare deler sortert etter type og størrelse. Og akkurat som i tilfellet Ikeasengen, er ikke Tandbergsystemet perfekt: ordet «drop» i rammen med ord som forekommer én gang er merket med en asteriks, og i den korresponderende noten nederst på arket står det skrevet: «Glued on here by mistake, occur (sic) five times in the poem.»
(...)
Les hele anmeldelsen på Kunstkritikk.no